You are here
Home > Actualitate > Supermarket-urile aruncă anual 2 milioane de tone de alimente. NU vor sa scada preţul înainte ca marfa să expire
loading...

Supermarket-urile aruncă anual 2 milioane de tone de alimente. NU vor sa scada preţul înainte ca marfa să expire

După luna decembrie, în care am avut vârfuri de vânzări şi consum, suntem în perioada în care aruncăm cantităţi uriaşe de mâncare.

Cea mai mare sursa de risipă nu sunt însă gospodăriile, ci magazinele care au rămas cu stocuri. În România, puţini comercianţi sunt dispuşi să scadă preţul ca să scape de marfă înainte să expire, dar şi mai puţini clienţi au încredere că este bună.

Între timp, în Marea Britanie a fost permisă vânzarea alimentelor neperisabile, încă 30 de zile după termenul de valabilitate.

Rafturile care au rămas pline după Sărbători se golesc acum.

Cumpărător: ”Încă bune, dar nu mă interesează. Unde văd produsele astea nu mă interesează. Nu ştiu de ce, pentru că e la jumătatea drumului, aşa, prefer să le ocolesc.”

Practic, toţi banii daţi pe materie primă, salarii, curent şi transport vor fi arşi la Protan.

Întreaga Europă cauta soluţii pentru risipa de alimente. Marea Britanie permite acum magazinelor să vândă alimentele neperisabile – conserve, dar şi orez, fasole sau paste – timp de o lună după termenul de valabilitate înscris de producător.

Cel mai mare retailer din Anglia a anunţat că a vândut în numai câteva ore, cu o zecime din preţul iniţial, majoritatea produselor, în loc să genereze costuri suplimentare pentru a le lua de la raft, transporta la groapa de gunoi şi ecologiza.

Derogarea s-a făcut însă cu maximă responsabilitate şi pe bază de teste. Agenţia britanică pentru standarde alimentare subliniază că oamenii se pot aştepta la calitate sub-optima, dar că nu exista riscuri pentru sănătate.

Reporter: Ar fi posibilă şi în România o asemenea strategie, o asemenea mişcare?
Mirel Benghe, comisar şef adjunct ANPC: Nu ştiu. Nu ne-a venit nimic în acest sens. Noi avem un regulament pe care trebuie să îl respectăm, pentru că e la nivel de Uniune Europeană. Şi legislaţia noastră care ne spune clar. Produsele alimentare se vând numai în cadrul termenului de valabilitate sau a datei limita de consum.

Aşadar, ar fi necesară o schimbare în lege, care conţine deja două noţiuni distincte: “termen de valabilitate” – după care producătorul nu îţi mai garantează proprietăţile maxime ale alimentului. În schimb, “data de expirare” este ziua-limită pentru consum. Aici legea oferă varianta vânzării accelerate.

Unde găsim un baton de salam de 500 de grame la 4 lei sau un file de somon afumat de 200 de grame la 5 lei? Răspunsul este “la frigidere cu alimente care expira în mai puţin de 3 zile”.

Deşi legislaţia noastră permite comercianţilor să facă reduceri semnificative în aceste cazuri, puţini retaileri au făcut din asta o practică a companiei. E mai uşor să facă retur şi să lase efortul distrugerii în seama furnizorilor.

De pildă, o doamnă cumpăra un iaurt cu 40 de bani.

Cumpărător: “Se găseşte la raionul de bio şi e la 4 lei, 3 lei, cam aşa… Eu sunt de acord, sunt ok! Mănânc eu, nu-i dau copilului, recunosc. ”

Aşadar, este nevoie şi de o schimbare de mentalitate. Deocamdată comercianţii romani aruncă peste 2 milioane de tone de alimente pe an.

Sursa: Stirileprotv.ro

Lasă un răspuns

Top