You are here
Home > Accidente > ULTIMA ORA: Trenul fără frâne de la Bălteni Olt. Incident feroviar cu multe semne de întrebare
loading...

ULTIMA ORA: Trenul fără frâne de la Bălteni Olt. Incident feroviar cu multe semne de întrebare

EXCLUSIV. Trenul fără frâne de la Bălteni. Incident feroviar cu multe semne de întrebare

trenul fără frâne
FOTO cu rol pur ilustrativ

După trenul fără frâne de la Golești, din vara anului 2021, o situație similară pare să se fi produs săptămâna trecută tot pe secția de circulație 101. Mai multe surse vorbesc, sub protecția anonomatului, că un automotor Siemens Desiro operat de CFR Călători ar fi rămas fără frâne și ar fi luat-o înapoi cu spatele pe o distanță de aproximativ un kilometru, până s-a oprit datorită inerției. Oficial, nimeni nu vrea să recunoască acest lucru, căci ar fi trebuit avizată AGIFER. Cert este însă că defectarea automotorului a avut loc, iar circulația pe secția respectivă a fost oprită timp de patru ore.

Vom prezenta succesiunea evenimentelor și apoi vom reda ce spun cei implicați. Pe 29 ianuarie 2024 (joia trecută), trenul R-E 9262 al SNTFC  CFR Călători a plecat la ora stabilită, 4,05, din stația Craiova cu destinația Pitești, unde ar fi trebuit să ajungă la ora 6,54. Garnitura, formată din AM Desiro 2007, a circulat cu punctualitate elvețiană, fără niciun minut de întârziere, până la stația Recea, unde nu avea oprire, și și-a continuat călătoria spre următoarea stație, Bâlteni Olt. Numai că pe drum, spun sursele noastre, s-a defectat, mai exact l-au lăsat frânele și a început să o ia înapoi, oprindu-se din inerție după aproape un kilometru.

În sistemul intern de urmărire a trenurilor Cronos apare o întârziere de 294 de minute (patru ore și jumătate!), însă nicio mențiune despre cauza acestei întârzieri. În mod normal, aici ar trebui să apară ”automotor defect”. Alte întârzieri, minore, au cauzele menționate, cum ar fi cea de la Bradu de Sus, unde se precizează că trenul a întârziat un minut așteptând la semnal plecarea trenului 9206. Aceste lucruri le puteți vizualiza în capturile alăturate.

Incidentul avizat ca defectare

Ulterior însă, incidentul defectării automotorului apare în ”Nota informativă privind accidentele și incidentele feroviare produse de la 29.02.2024 ora 05:00 pana la 01.03.2024 ora 05:00”:

”Sucursala Regională C.F. Craiova

(…) Data: 29.02.2024 Ora: 05:55 Locul: Recea Hm – Bălteni Olt Hm Trenul 9262 (SNTFC) format din AM Desiro 2007 s-a defectat. S-a acordat ajutor AM 2069 din stația Pitești, la ora 07.01. Trenul a întârziat 268 de minute. Linia curentă a fost închisă în intervalul orar 6.00 -09.57. Au mai întârziat 6 trenuri de călători cu un total de 916 minute”. Trebuie precizat faptul că pe secția respectivă este linie simplă neelectrificată, iar defectarea materialului rulant în linie curentă impune oprirea circulației tuturor trenurilor. Nu se precizează însă nimic despre vreo defecțiune a sistemului de frânare și nici despre faptul că trenul ar fi luat-o înapoi, cu călători la bord.

Trenul fără frâne de la Golești din 2021

reînnoirea căii ferate București-Pitești calea ferată București-Pitești reînnoire a suprastructurii feroviare contracte pe calea ferată București-Pitești repararea căii ferate Călinești-Pitești modernizarea căii ferate București-Pitești mecanicul trenului fără frâne tren fără frâne muncă la negru în Gara Golești
Stația Golești

Dacă s-ar fi recunoscut că automotorul a luat-o înapoi după ce i s-a defectat sistemul de frânare, ar fi trebuit avizați inspectorii Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER), așa cum s-a întâmplat în vara anului 2021.

Club Feroviar a relatat la vremea respectivă că în zona gării Golești de pe secția 901, automotorul Siemens Desiro 2016 din compunerea trenului Interregio 1897 operat de CFR Călători a rămas fără frâne. Ulterior, AGIFER a deschis o investigație, deoarece trenul respectiv a depășit semnalele de circulație care afișau indicația ”OPREȘTE fără a depăși semnalul!” și se putea produce o tragedie.

Laurențiu Dumitru: Defectările nu trebuie avizate la AGIFER

Să revenim la incidentul din data de 29 februarie 2024. Contactat de Club Feroviar, directorul AGIFER, Laurențiu Dumitru, a precizat că, fiind vorba de o defectare a unui automotor, nu trebuia avizată AGIFER.

„Referitor la rămânerea fără frâne și mersul înapoi, nu știu ce să spun, dacă e sau nu real. Nu cred însă că cei de la CFR SA, care au legal avizarea de făcut, ar fi ascuns să avizeze corect acest lucru”, ne-a spus el.

CFR SA nu poate monitoriza trenurile aflate între două stații

La solicitarea Club Feroviar, oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA au explicat ce s-a întâmplat, din punctul lor de vedere, în dimineața zilei de 29 februarie.

„Întârzierea înregistrată între stațiile Recea și Bălteni Olt, în data de 29.02.2024, de trenul R 9262 (operat de CFR Călători), a fost evidențiată în sistemul informatic Cronos cu 294 minute – codul <ONI> – oprire neintinerarică. De asemenea, în situația analitică a circulației acestui tren, întârzierea este explicată ca: <Recea – Bălteni Olt HM; Plecat regulat, remorcat cu AM 2007, rămâne defect la km 178+200. Se dă ajutor DA 928 de la tr. 9483 dar nu poate cupla cu AM 2007, după care se dă ajutor AM 2069 din st Pitești, retrage tr. 9262 în st. Bălteni Olt la ora 10.20 cu +294′>. Menționăm faptul că CFR SA nu are posibilitatea monitorizării trenurilor în linia curentă dintre două stații, iar în cazul de față, personalul CFR SA a primit doar informația <tren AM defect>, comunicată de către mecanicul trenului”.

Să analizăm pe scurt informația din acest răspuns. În primul rând, linia a stat închisă timp de patru ore pentru că locomotiva diesel de ajutor care a fost trimisă prima oară nu a putut cupla cu automotorul defect, necesitând trimiterea unui automotor de ajutor. Dacă automotorul ar fi fost trimis de prima dată, linia ar fi stat închisă mult mai puțin. În al doilea rând, în condițiile în care nu poate monitoriza trenurile între stații în linie curentă, personalul CNCF CFR SA s-a bazat doar pe spusele mecanicului de la CNCF CFR Călători, care a declarat automotoruol defect, dar nu a pomenit nimic că ar fi luat-o înapoi. Misterul deci persistă.

Incidentul feroviar a fost ținut sub preș

Cert este că operatorul feroviar de stat nu a anunțat public defectarea dintre stațiile Recea și Bălteni Olt, căci era din vina sa.

De altfel, de când Traian Preoteasa conduce CFR Călători, societatea postează cu promptitudine pe site-ul propriu doar întârzierile cauzate de administratorul infrastructurii, nu și pe cele produse din vina sa. Doar în ziua de 29 februarie au mai fost două incidente ținute sub preș: defectarea la Rupea a locomotivei EA 703 aflată la tracțiunea trenului 3534 și o degajare de fum la trenul 1763, la Lețcani.

La solicitarea Club Feroviar, CFR Călători a răspuns următoarele: ”În data de 29 februarie a.c, trenul R 9262 Craiova – Pitești a înregistrat o întârziere de 294 de minute ca urmare a unei defecțiuni apărute la circuitul electric al generatorului de curent. În urma defecțiunii apărute, mecanicul trenului a avizat impiegatul de mișcare din H.m. Bâlteni Olt, declarând automotorul defect și a solicitat locomotivă de ajutor. Automotorul defect a fost remorcat la depoul de domiciliu pentru verificări și remedieri. Siguranța și securitatea pasagerilor nu au fost puse nicio clipă într-un ipotetic pericol”.

Traian Preoteasa, ca Victor Ponta

magistrală de metrou în Sofia metroul din Paris teste la metroul din Drumul Taberei
Se desființează zeci de stații, halte și agenții Traian Preoteasa îngropat în procese la Tribunalul București CFR Călători a pierdut procesul concordatul CFR Marfă Traian Preoteasa a fost dat afară salariile la CFR Călători demisia de la CFR Călători scandal la SCRL Brașov schimbarea conducerilor companiilor feroviare conducerea CFR Călători director general al CFR Călători Ludovic Orban la CFR Călători greviștii de la CFR protestul de la calea ferată
Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători

Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, este și membru în Consiliul de Administrație al Metrorex, poziție din care a votat recent suspendarea din funcție a doi directori ai transportatorului subteran din Capitală, în urma accidentului feroviar de la stația Timpuri Noi de pe 27 februarie.

Deci cu doar două zile înaintea incidentului de la  Bălteni Olt. Apoi, luni, 4 martie, la cinci zile de la incidentul de pe linia 101 dintre stațiile Recea și Bălteni Olt, Traian Preoteasa vota suspendarea directorului de Linii, Liviu Dinu, și a celui de Infrastructură Gabriel Mocanu, de la Metrorex.

În calitate de membru CA al Metrorex a votat pentru suspendarea a doi directori, însă în calitatea de director general al CFR Călători nu a luat o măsură similară. Acest dualism aduce aminte de o declarație a lui Victor Ponta din 2013. Cel care la vremea respectivă era prim ministru spunea că în calitate de deputat va vota împotriva proiectului de lege care urma să fie iniţiat referitor la exploatarea aurului de la Roşia Montană, dar în calitatea sa de premier trebuie să atragă în România investiţii din toată lumea.

Lasă un răspuns

Top