You are here
Home > Actualitate > ŞTIAȚI ? Pe fiecare piesă de metal ce compune turnul Eiffel scrie: „Made în Reșița – România”
loading...

ŞTIAȚI ? Pe fiecare piesă de metal ce compune turnul Eiffel scrie: „Made în Reșița – România”

Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.

Citeste si: Gestul surprinzător facut de fiica Adrianei Iliescu! Nu a mai ținut seama de condițiile exigente impuse de mama

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich, inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.

In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal. In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Citeste si: ULTIMA ORA: Ministrul Afacerilor Externe, Teodor Meleșcanu, este acum invitat la LONDRA

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.

In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti. Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889. Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.

Cunoscut in Franta, anonim in Romania

Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit episod. A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.

Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat „Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat 1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti-Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut. Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele inginerului Panculescu.

loading…
Resita

Repere de ordin geografic, administrativ si istoric = oras situat in depresiunea Resita , pe malurile raului Barzava.
*Istoric: vechi traditii industriale (sec. XVIII – primele furnale si prima locomotiva cu aburi); Turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita ..

Surse: Jurnalulampress.ro

Update:

Se stie ca Turnul Eiffel a fost realizat in anii 1887-1889 si Podul de la Cernavoda (Anghel Saligny) si apoi podurile noi realizate pana in 1987, au avut ca material de baza otelul produs la Resita. Pentru podurile noi din 1987, profilele au fost prelucrate la Mecanica Moreni si la UZUC Ploiesti.

Citeste si: CULTIVAȚI această PLANTĂ în grădină!A apărut pe câmpurile din România. Un kg costă cât o garsonieră în București

Multumim Constantin Ciocan

Update:

La Resita s-a produs otel, din care s-au facut Turnul Eiffel si Podurile de la Cernavoda, inca din 1771. Dupa 89 noua administratie a tarii a socotit ca este mai bine sa exportam fier vechi. Asa am ajuns pe primul loc in Europa la exportul de fier vechi si pe ultimul loc in ce priveste veniturile!! Nu am o fotografie la indemana din Resita dar va atasez una din Hunedoara, care de asemeni nu mai … scoate fum/abur!!

Citeste si: Regele Hagi are o prințesă! Micuța Kira a crescut mare! Cum arată acum, la 23 de ani, fata lui Gică Hagi!

Multumim Constantin Ciocan

Lasă un răspuns

Top